Här ges information om vilka rättigheter och skyldigheter Du har som internetkund hos Karlssons Hjälmar, samt enligt Konsumentköplagen och Distanstavtalslagen.
Frakt
Frakten utförs av Schenker eller Posten. ALTTID FRAKTFRITT
Orderbekräftelse
När du gjort en beställning sänder våra system automatiskt ett e-mail där det står angivet vilka produkter du har valt. I detta mail ingår en faktura eller kvitto beroende på vilken betalmetod du valt. Vi förbehåller oss rätten att anullera beställningen om det förekommer fel i ordern som skickats från vårt system.
Leverans
Leveranstiden ligger i regel på ca 1-2 dagar om varan finns på lager, leveranstid varierar beroende på var du bor i Sverige. Om leveransförsening uppstår meddelar vi Dig detta genom e-post eller telefon. Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att fullfölja Din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar.
Avbeställning
Avbeställning görs genom att kontakta oss via email eller telefon innan produkten har lämnat vårt lager. Du har alltid rätt till återbetalning, förutom när det gäller handpenningen Du betalar i en förhandsbokning. Vill Du häva köpet pga. en försenad leverans betalar vi tillbaka pengarna inom 20 dagar. Förbehåll Vi förbehåller oss för eventuella pris- eller korrekturfel på https://karlssonshjalmar.se. Reservation även för eventuell slutförsäljning och försening från leverantörer.
Konsumentköplagen
Som kund har Du enligt Konsumentköplagen alltid 36 månaders reklamationsrätt. Du måste reklamera den felaktiga varan hos säljaren inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att Du muntligt eller skriftligt meddelar säljaren att du inte vill ha varan. Du måste förklara varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar Du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är Du alltid i rätt tid. Fel som uppstår inom tre år efter det att Du köpte varan kan du reklamera. Efter tre år har Du förlorat Din rätt att reklamera, under förutsättning att Du inte har en garanti som säger något annat. Vid reklamation ersätts Du för eventuella fraktkostnader. Vi följer alltid Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer i en eventuell tvist.
Öppet köp
Enligt distansavtalslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Karlssons Hjälmar erbjuder öppet köp i 30 dagar vid distanshandel på hela sortimentet förutom på reavaror. Detta ger dig möjlighet att ångra ditt köp inom 30 dagar utan speciell anledning. Du som kund står för alla fraktkostnader vid åberopande av öppet köp. För kunna ångra ditt köp behöver varan vara packad i originalemballage och varan skall vara oanvänd. Varan får givetvis provas. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att Du är vårdslös förlorar Du ångerrätten.
För att utnyttja din ångerrätt vänder du dig till:
Karlssons Hjälmar
Box 3079
55003 Jönköping
Tel 070-5682663
info@karlssonshjalmar.se